torsdag 15 maj 2008

Så...

var jag snart klar med min utbildning till biolog. Efter 5 år av pluggis så är det slut. Hur det känns? Inget särskilt faktiskt, jag är mest orolig över att jag kommer bli arbetslös. Jag läste ams framtidsutsikter för oss biologer, ack ack det ser bara dystert ut; det kommer vara HÖG arbetslöshet inom de närmsta 10 åren och väldigt få pensionsavgångar. Ja, så det känns sådär just nu faktiskt. Motivationen till att få färdigt mitt exjobb är väl nere på en 12.5 %....Min hjärna går på högvarv för att tänka ut en plan 2, kan jag läsa nån kurs på distans för att bli mer attraktiv kanske? KY utbildning? Hmm, probemet är bara att jag gjort slut på mina CSN pengar så allt pluggis får ske genom annan finansiering (=distans samtidigt som ja jobbar med annat). Tänk om man varit smartare när jag valde inriktning, om jag valt att plugga till barnmorska (3 år sjuksköterska, ett år jobba o så ett år barnmorskestudier) till exempel så hade jag vid denna tidpunkt säkerligen haft 70% större chanser att få ett jobb. Men så går ju inte tänka...vad hjälper det. Ångrar jag då mitt val, delvis nej för att jag brinner verkligen för biologi men delvis också ja, det vore ju trevligt med ett jobb så man har råd att äta.... Idag känns det som att en universitetsutbildning ej lönar sig; studielån upp över öronen, flera år till att plugga osv...Folk som efterfrågas idag är sånna med yrkesutbildning på gymnasienivå; rörmokare, svetsare mfl mfl. Nä, jag tycker universiteten skulle anpassa antal intagningar till hur arbetsmarknaden ser ut, som det är idag så ju fler studenter ju mer pengar får universiteten. Nähä, kanske skulle jag rycka upp mig lite? Nog med pessimism för idag, det löser sig (kanske) som gubben sa.

Nu ska jag passa på att vila lite medan ullhuvet sover, jag är lite krasslig (hosta, ont i ett öra o snuvig).

Inga kommentarer: