söndag 24 februari 2008

Merinoullvarning!

Såg just på TV4 nyheterna ett inslag om merinoull från Australien, där fårfarmarna utan bedövning flår lammens bakdelar (!!!!!!) för att inte flugor ska lägga sina ägg i pälsen. Åhh nej, vad håller vi människor på med nu? Jag mår illa och tittar med avsmak på mitt merinoull jag stickar min pippitröja med...har det lammet/lammen som producerat mitt garn utstått denna tortyr?

Frågan är nu om detta förekommer endast i Australien (troligtvis inte) och på alla får, inte bara lammen som producerar merinon? Jag hoppas få svar på detta i kvällens Kalla Fakta kl 19.20 som jag uppmanar alla andra att också titta på. Sedan tänker jag hädanefter ifrågasätta ullgarnsproducenterna om ullproduktionen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej lilla ullhuvsmamman! Ditt garn har dom inte gjort så med! Vi ska titta ikväll. Kram Svenne