tisdag 28 augusti 2007

Morotsskörd och tuberkulos

Första moroten!

Javisst! Idag har jag skördat min första egenodlade morot, jag har odlat ett gäng i ett spann på våran balkong och det verkar ju ha gått förhållandevis bra med tanke på den rätt höga konkurrenssituationen den stackarn befunnit sig i. Jag och pappan delade på den och sen fick Missy resterna samt blasten. Smaken var ingen sensation direkt, som en vanlig morot :). Jag har hitills av mina balkongodlingar (morötter, tomater, bladpersilja, gräslök och kikärtor) skördat några tomater och matat Missy med persilja. Kikärtorna sådde jag för inte så länge sedan, mest för att se hur den ser ut, så den får jag nog plocka in om det ska bli något av den.

Idag blev jag äntligen färdig med projekttvättaallakläder och städagarderober, skönt! Nu är allt rent och det doftar lavendel

Älskade, älskade M fick tuberkulosvaccination idag, pappan var med för att hålla (jag har varit med övriga två ggr hon fått vaccination) och det gick jättebra. Hon tittade intensivt på sköterskan och rörde inte min då hon fick sputan (!), det var först efter en stund som det kom en liten tår. Mitt duktiga, duktiga lilla barn. Kanske berodde det på att det inte var jag som höll i henne? Nu väntar vi bara på att såret som blir efter ska komma. Sköterskan tyckte hon såg så välmående och mätt ut :), jo tack, aptiten är det inget fel på. Ikväll när hon fick sin gröt var hon så gullig, det var precis som att hon upptäckte att hon kunde vrida sin hand. Hon satt och såg mycket koncentrerad ut och tittade först på ovansidan av handen, sen vred hon sakta sakta och stirrade en stund på handflatan. Sen upprepade hon proceduren igen och igen :) För dig som funderar på meningen med livet så har jag svaret: barn! Jag har aldrig upplevt något som skänkt mig så mycket glädje, tack älskade M!

Hundvaktshunden Tuffsan ville inte gå på promenad idag, hon skällde som besatt på mig och sprang sedan upp på övervåningen *suck*. Hon kom ned först när storebrodern i familjen kom ned med henne. Hmm jag som trodde de flesta hundar ville gå ut, hon kanske inte gillar mig

Stickat har jag också gjort, fast inte idag och inte igår, men i förrgår minsann. Då blev det några varv så nu är halva hälen gjord. Däremot tänker jag dessdå (hur stavas det?)mer på stickning, på allt roligt som jag vill sticka. Det som ligger på högsta prioritet just nu är mössa, vantar och sockar till älskade M, det har börjat blåsa kyliga vindar nu. Vart tog sommaren vägen?

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhh. grönsaksgratäng snart då?