torsdag 17 september 2009

Bamenda bag o bolero

Inspirerad av lite prylar från Kamerun, en mössa o väska, har jag börjat virka på en liten påse i samma färger:

Mössan köpte vi i Bamenda, därav namnet på bagen, de används så vitt jag vet främst av män och till de traditionella kläderna (oftast en lång kaftan med väldigt vida ärmar). Mönstret på kläderna skiljer sig från olika provinser, detta mönster är typiskt för området kring Bamenda (south west tror ja). Ursnyggt tycker jag! Önskar att jag fått se mössan bli gjord live, den är hursomhelst gjord av akrylgarn och delvis virkad. Jag virkar också i akryl, från M&M. Close up
I förmiddags blev Parisboleron (Drops) färdig, det fattas bara lite blockning och knappar. När jag köpte garnet köpte jag träknappar som jag tyckte passade till. Det var då, nu har jag kommit på att svarta knappar blir snyggare. Det ska vi åka o inhandla alldeles strax. Annars är jag mycket nöjd med verket :)


3 kommentarer:

Kajsa sa...

Har just stickat samma bolero fast i marinblått. Skön är den! Trevlig blogg du har. Ha det gott!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Väskan blir superfin!
Härligt med glad starka färger.
med hej fr. Koftan

Kajsa sa...

Hej! Den var väldigt rolig att sticka, boleron alltså! Gick supersnabbt och sånt gillar jag! ;) Hur blockar du din? Har aldrig blockat bomull tidigare? Ha det bra!